Menas. Kultūra. Laisvalaikis
Arūnas Baltėnas1956
Fotografas, Vyriausybės kultūros ir meno premijos laureatas. Fotografo darbuose fiksuojama tai, kas yra ant užmarties ribos – laiko paženklinti Lietuvos ir pasaulio miestai, žmonės, jų aplinka.
Arūnas Baltėnas1956
Fotografas, Vyriausybės kultūros ir meno premijos laureatas. Fotografo darbuose fiksuojama tai, kas yra ant užmarties ribos – laiko paženklinti Lietuvos ir pasaulio miestai, žmonės, jų aplinka.
Biografija ir kūryba

Arūnas Baltėnas (g. 1956 m. Kaune) – gerai žinomas Lietuvos fotografas.

1979 metais baigė Vilniaus universitetą, 1984–1994-aisiais dirbo Lietuvos dailės paminklų sąvado grupėje. 1980 metais autorius tapo Lietuvos fotomenininkų sąjungos  nariu ir kasmet rengia įvairias savo darbų parodas. Nuo 1995 metų A. Baltėnas yra Raimondo Paknio leidyklos meno vadovas.

Dalis fotografo parodų eksponuota užsienyje – Lenkijoje, JAV, Švedijoje, Paryžiuje, Liuksemburge ir kitur. A. Baltėno spalvotos fotografijos publikuotos įvairiuose albumuose, tarp kurių – „Lietuvių liaudies menas“, „Lietuvos istorijos paminklai“, „Lietuvos bažnyčių menas“, „Senoji lietuvių skulptūra“, „Vilnius“, „Kaunas“, „Lietuva medaliuose“, „Vadovas po Vilnių“, „Senoji Lietuvos istorija“ ir kt.

Fotomenininko kūryboje jau daugiau nei tris dešimtmečius fiksuojamas praeinantis laikas. Tai – šviesi, negatyvaus atspalvio neturinti fotografija, kartais pasižyminti nostalgija ir sentimentaliu grožiu. Viena pagrindinių temų – laikas ir dėl jo išryškėjantys pasikeitimai, slinktis, sustojusio miesto akimirkos. A. Baltėno nuotraukos pasižymi motyvų įvairiapusiškumu – tai ne tik architektūra, bet ir žmonių fotografijos, portretai, nuolatos besikeičianti aplinka ir su ja susijusi istorija.

„Fotografiją suvokiu kaip tikrovės kadravimą. Iš jos bandau ištraukti tai, kas svarbiausia, kas paprastomis priemonėmis nusakytų vietos, jos istorinės, kultūrinės praeities esmę. Pagrindinis fotografo instrumentas – sugautas tikrovės fragmentas. […] Interjerai, jų fragmentai, kaip ir miestai, gatvių perspektyvos, turi savo gyvenimus. Juos lemia daiktai, jų tarpusavio santykiai ir šviesa. Žmogus atsiduria antrame plane, bet atsiskleidžia per aplinką. Mane domina daiktų autentika, jų padėtys vienas kito ir erdvės atžvilgiu – tas stulbinantis daiktų teatras ir šviesos scenografija. Kurdamas etnografinius ciklus, noriu atskleisti žmogų ir jo gyvenimą, todėl stengiuosi likti nematomas“, – sako A. Baltėnas.

Vieni žymiausių menininko darbų – fotografijų ciklas „Prieglobsčiai“, įamžinęs kūrusių dailininkų dirbtuves. Beveik visų šių interjerų šiandien jau nebėra, jų pėdsakai liko tik nuotraukose. Daug laiko autorius paskyrė ir fotografuodamas įvairius Lietuvos bei pasaulio miestus. Šie darbai sugulė į fotografijų ciklus ,,Senasis Vilnius“, ,,Venecija visada“, „Sankt Peterburgas. Be pasirinkimo“, „Miesto ilgesys“. 2009-aisiais A. Baltėnas pradėjo fiksuoti socialiai remtinų šeimų gyvenimą, kiek vėliau įamžino ir žmonių su įgimta psichikos negalia bei jų artimųjų gyvenimus. 2015 metais A. Baltėno darbai įvertinti Vyriausybės kultūros ir meno premija. Menininko fotografijos pristatytos daugybėje užsienio ir mūsų šalies galerijų, jo darbų yra įsigijęs Lietuvos nacionalinis muziejus, Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, MO muziejus, Prancūzijos nacionalinė biblioteka Paryžiuje, o taip pat daug privačių asmenų Lietuvoje, Lenkijoje, Prancūzijoje, Rusijoje, Švedijoje, JAV ir kitur.

„Arūnas Baltėnas yra vienas pozityviausių Lietuvos fotografų, nes viskas, ką jis fotografuoja – Vilnių, regionus, skirtingo amžiaus ir profesijos žmones, – neturi negatyvaus ar pesimistinio atspalvio. Pasaulis Baltėnui iš esmės geras, nors kartais matomas nostalgišku, kiek liūdnu žvilgsniu. Tam pasitelkiama ir monochromija. Daugelį Baltėno fotografijos ciklų, ypač tų, kuriuose fotografuojamas Vilnius ar Lietuvos kaimų gyvenimas, galima vadinti praeinantį laiką fiksuojančia fotografija. Praeinantis laikas Baltėnui asocijuojasi ne su socialiniu, politiniu laiku siaurąja prasme, tačiau nėra ir abstrahuotas, paverstas grynai estetine kategorija, metafora“, – teigia menininkas Kęstutis Šapoka.

„Vilniaus galerijos“ parodos
Parodos ir apdovanojimai

Personalinės ir grupinės parodos:

  • 1997 m. – „Vilnius. Fin de siècle“ , glerija „Akademija“, Vilnius
  • 1998 m. – „Prieglobsčiai“, „Lietuvos aido“ galerija, Vilnius
  • 2000 m. – „Berchtold“ galerija, Zalcburgas
  • 2000 m. – „Senasis Vilnius“, „Huang Shi Cheng“ galerija, Pekinas
  • 2002 m. – „Venecija visada“, „Dugno“ galerija, Vilnius
  • 2002 m. – „Venecija visada“, „Anderson“ galerija, Modestas
  • 2004 m. – „Miesto ilgesys“, Vilniaus Fotomenininkų sąjungos galerija
  • 2008 m. – „Miesto ilgesys“, Karlo Bulos galerija, S.-Peterburgas
  • 2013 m. – „Namų tyloj“, „Prospekto“ galerija, Vilnius
  • 2015 m. – „Liaudiškasis tikėjimas Lietuvoje“, Popiežiaus universitetas „Santa Croce“, Vilnius
„Vilniaus galerijos“ įrašai
Tekstai

Metas išsitraukti kamerą kartais taip ir neateidavoLzinios.lt, 2017-02-10Gyvenimo pasakojimas fotografijomisBernardinai.lt, 2010-05-13Arūnas Baltėnas. Senųjų miestų poezijaBernardinai.lt,  2008-10-13A. Baltėno fotografijose – tyla kalbantys miestaiVe.lt, 2004-05-12

Informuojame, kad šioje svetainėje naudojami slapukai („cookies“), kurie padeda užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę. Paspausdami SUTINKU arba tęsdami naršymą, jūs sutinkate su portalo slapukų politika. Atjungti slapukus galite savo naršyklės nustatymuose.

Užsiprenumeruokite ir gaukite aktualiausius bei populiariausius straipsnius meno, kultūros ir laisvalaikio temomis tiesiai į savo el. pašto dėžutę!