Tarptautinėje šiuolaikinio meno mugėje „ArtVilnius“, sostinėje vykstančioje birželio 7–10 dienomis, „Vilniaus galerija“ kartu su „Vilniaus fotografijos galerija“ pristato žymių Lietuvos fotografų Raimondo Paknio (g. 1954) ir Arūno Baltėno (g. 1956) darbus.
Fotografo R. Paknio vardas paprastai siejamas su leidyba. Jo leidyklos istorija prasidėjo 1993 metais, kai pasirodė didžiulio susidomėjimo sulaukęs albumas „Lietuvos bažnyčių menas“, parengtas būtent su kolega A. Baltėnu.
R. Paknys fotografuoja ir rodo tai, kas jį visą gyvenimą labiausiai domino, – senąją architektūrą. Tai – Lietuvos paveldas: bažnyčios, koplyčios, vienuolynai, dvarai. Kaip pastebi menotyrininkė Giedrė Jankevičiūtė, prieš keletą metų jo susidomėjimo laukas prasiplėtė rytų ir pietryčių kryptimi – į LDK žemes Baltarusijoje ir Ukrainoje.
„R. Paknio fotografijos sukurtos neskubant ir skirtos žiūrėti ilgai. Jos gražios kaip paveikslai, nors kartu šiek tiek baugina – kaip visi iš praeities į mūsų dabartį įsiveržę pavidalai. Tikras malonumas mėgautis įgudusia fotografo akimi pagauto vaizdo estetika, pasinerti į jo meistriškai sukurtą elegišką nuotaiką, tačiau tampa nejauku staiga suvokus, kad prieš mus – žiauriai deformuotos atminties kultūros dokumentas. Rafinuoti vaizdai byloja apie tragediją, atėmusią žmonėms gebėjimą darniai sugyventi su savo praeitimi ir jos ženklais“, – sako G. Jankevičiūtė.
A. Baltėnas ilgą laiką buvo geriausiai žinomas kaip miestų, ypač Vilniaus, fotografas, vėliau ėmė fiksuoti paprasto žmogaus kuriamą ir puoselėjamą etnografinį Lietuvos kaimą, pačius jo gyventojus.
Anot menininko Kęstučio Šapokos, daugelį A. Baltėno fotografijos ciklų, kuriuose fotografuojami pasaulio miestai ar mūsų šalies regionai, galima vadinti laiką fiksuojančia fotografija. „Praeinantis laikas Baltėnui asocijuojasi ne su socialiniu, politiniu laiku siaurąja prasme, tačiau nėra ir abstrahuotas, paverstas grynai estetine kategorija, metafora“, – teigia K. Šapoka.
Meno mugės „ArtVilnius“ lankytojai gali išvysti autoriaus įamžinto Venecijos miesto vaizdus – didelio formato atspaudus ant aliuminio plokščių. „Šukuotas aliuminis kuria labai įdomų vizualinį efektą. Vaizdas priklauso nuo šviesos šaltinio, o kadangi jie dažniausiai fiksuoti – keičiasi judant fotografijos atžvilgiu. Optinės apgaulės įspūdis pasufleravo mintį ant plokščių atspausti nuotraukų negatyvus, kurie, priklausomai nuo žiūros kampo, atrodytų kaip pozityvai“, – unikalią nuotraukų pateikimo formą pristato A. Baltėnas.
Pamatyti „Vilniaus galerijos“ ir „Vilniaus fotografijos galerijos“ pristatomus fotografų R. Paknio bei A. Baltėno darbus galima birželio 7–10 dienomis Lietuvos parodų ir kongresų centre LITEXPO (stendo numeris 5.41) vykstančioje tarptautinėje meno mugėje „ArtVilnius“. Kviečiame apsilankyti!